jag ville jag vore ett välskrivet brev


4 Tage in Freiburg im Breisgau
januari 21, 2008, 6:53 e m
Filed under: strunt

Jag kom ju fram redan i torsdags och nu börjar jag ha lite koll på staden i varje fall. Hur som helst verkar det väldigt fint; staden är vacker och studenthemmet jag bor på likaså – det enda problemet är att det är otroligt komplicerat att få internet i rummet. Det finns en anslutning i varje rum och så långt är allt bra. För att ansluta sig till nätet måste man dock medge att månadsavgiften autogireras. Från ett tyskt bankkonto. Och för att skaffa ett tyskt bankkonto måste man först anmäla sin närvaro på medborgarkontoret, och därmed få en papperslapp där det står att man kommer att uppehålla sig i staden mer än 3 månader (detta är priset för att tyskarna inte har personnummer). För att kunna få en sådan lapp måste man också kunna uppvisa en annan papperslapp där det står att någon (csn eller släkting eller annan) borgar för att man har försörjning under tiden man är här, och någon sådan har jag ju inte. Men det finns ju sätt att lösa detta problem, och ett av dem stavas f ö r f a l s k n i n g. Så far, jag hoppas att du inte misstycker över att jag förfalskar ett intygande på att du stödjer mig. :) Frågan är dock om det trots allt papperskrångel är värt att teckna sig för internet, man måste nämligen skriva upp sig för minst 6 månader – rummen som universitetet fixat till oss är nämligen bara på en månad, vi måste hitta något nytt till den 15e februari och vi följaktligen inte var vi kommer att bo därefter. Nu sitter jag i varje fall på ett internetcafe där man kan köpa en månads obegränsad tillgång till internet för 5 €, då måste man dock använda sin egen dator (och det vill man ju, drömmer närmast mardrömmar om de tyska tangentborden).

Hade f.ö. första lektionen idag, litteratur. Det är visserligen grymt lyxigt att vara 9 st i klassen, men jag är trots allt lite orolig. Jag föreställer mig att det mer kommer att handla om att läsa böcker än om att syssla med litteraturvetenskap. Dvs. Att egenarten i det litteraturvetenskapliga frågandet knappast kommer att ägnas någon uppmärksamhet och att seminarierna därmed kommer att bli röriga och allmänt hållna. Fast man ska väl inte måla fan på väggen, har ju faktiskt hela terminen kvar! Till de glada överraskningarna hör att vi kommer han en 10 veckor lång filosofikurs, samt en 5 veckor lång filmkurs. Lär ju kanske inte bli så djuplodande textstudier inom filosofin, men att inom institutionens ram syssla med Kant, Hegel, Marx och Nietzsche känns hur som helst väldigt spännande!

Jag har fortfarande inte riktigt nött in att jag numera är med kamera, men några bilder har det trots allt blivit. Kommer inom kort försöka skapa en fotodagbok av något slag!


2 kommentarer so far
Lämna en kommentar




Lämna en kommentar